Blogg

Nyhetsbrev #2 2019

Administratör Styrelsen - Tuesday, July 02, 2019

Nyhetsbrev#2 2019

Välkommen till årets andra nyhetsbrev. Här kan du läsa om de nybildade arbetsgrupperna i styrelsen, Harmoni-Expo och Reikiförbundets reikiträff. Ni kan även ta del av bilder och information kring Årsmötet, en nyskapad guidning till vårt gemensamma distans-Reikiskick 7-7-7 och sist men inte minst en presentation av styrelsen samt Verksamhetsplan för 2019-2020.

Ordförande har ordet

Vi har nu haft det första mötet med den nya styrelsen och den positiva andan från tidigare styrelser fortsätter. Den handlingsplan som fastställdes på årsmötet blir ett levande dokument som ligger till grund för de arbetsgrupper som utsågs på årsmötet.

Jag upplever att många som gått Reikikurser glömmer att Reiki kan användas när som helst och överallt i vardagen. Nu har sommaren börjat och med det så åker man bort och inbrotten ökar. Själv använder jag en Reikisymbol som skydd för mitt hus.

För att arbeta mer effektivt så utsågs arbetsgrupper enligt nedan. Grupperna ska ta fram underlag till styrelsen. En fin sommar önskas er!

Utveckling
Anna-Sofia Giese Vesterlund
Helena Omfors
Maria Schölander
Jens Josefsson Holmström
Liv Cecilia Jonsson
Sara Skogh
Marita Knutsson
Mi Norin
Katarina Gustafsson
Liv Cecilia Jonsson
Mässor och event
Ann Gripenlöf
Anna Ninnas
Marie Sandelius
Nina Åström
Eva Carlsson

Marie Graveleij Frisk  Anneli Fromell

Harmoni-Expo 2019

Reikiförbundet ställde upp sin vit/lila monter vid Harmoni-Expo i Solnahallen den 30-31 mars. Många volontärer var med för att dela med sig av sina energier och kunskaper om Reiki till nyfikna mässbesökare. I Reikimontern hittar de en stunds lugn och återhämtning, en paus från alla intryck och kunde luta sig tillbaka och bara njuta. Vi höll också välbesökta seminarier om Reiki.

Nästa Harmoni-Expo är den 26-27 oktober och Allt för hälsan-mässan den 8-10 november. Vill du vara med i montern så var beredd på att svara när frågan kommer. Det är många som vill vara med och platserna går snabbt åt. Båda mässorna hålls i Stockholm.

Förbundet har en ambition att vara vid mässor runt om i landet och vill ha kontakt med medlemmar som är intresserade att jobba med det. Hör av dig till anne.ninnas@gmail.com som är mässansvarig om du är intresserad eller har frågor om att sätta upp en monter vid en mässa. Du vet väl om att du kan ansöka om bidrag från förbundet till den typen av arrangemang?

Reikiträff och info om Reiki till intresserade

Den 13:e april bjöd Reikiförbundet in till information om Reiki, meditation och behandling. Åtta Reikimastrar var med för att ta emot besökarna. Det var en liten skara som kom men de var å andra sidan mycket intresserade och fick ut mycket av de timmar de tillbringade i Reikienergi. De blev väl omhändertagna och fick med sig något viktigt därifrån.

Efter lunch var det dags för Reikiträff och 15 personer samlades för att ge Reiki till varandra och meditera tillsammans. Det blev en fin dag som känns som en bra början på ett återkommande event.

Om årsmötet

Text: Gun Moss Bjerling

När Reikiförbundet hade sitt årsmöte 11-12 maj var vi närmare 30 personer som både fick hjärterum och stjärterum i lilla kurslokalen hos Human Touch. Dessa dagar underhöll Robin Björkil oss med helt underbar mantramusik (bhajans). Du finner honom via Facebooksidan Hela hjärtat.

På ett lekfullt och lärorikt sätt förmedlade Susanne Göransson NVC, en kommunikationsmetod från hjärtat. Hon har regelbundet utbildning inom detta område om du vill fördjupa dig mer.

Mycket teori blev det när Gun berättade om lagar om direktiv kring journalföring och dokumentation och även om vårdande samtal. Kan kännas lite besvärligt i början, men blir lättare när man kommer igång och börjar använda det.

Guidning till vårt gemensamma distansReiki-skick 7-7-7

Från förbundet har vi fantastiska nyheter gällande 7-7-7 vårt gemensamma Reikiskick. Nu blir det lättare att få kontakt med energin! Vi ha gjort en inspelning, vilken du kan ta del av. Bara sätt i hörlurarna och njut av att kliva in i Reikicirkeln. Inspelningen ligger på Youtube och det finns en länk från Facebook och hemsidan. Vill du leta upp den direkt på Youtube, sök på Förenade Reikiförbundet så kommer den upp!

Styrelsen 2019-2020 presenterar sig

Ordförande - Bengt-Arne Gustavsson

Ordförande heter Bengt-Arne Gustavsson och är ordförande i Reikiförbundet. Han har varit med i styrelsen i sex år nu. Först som ansvarig för hemsidan, sedan sekreterare och nu ordförande. Som nyvald ordförande satte han upp ett ledord: SE MÖJLIGHETERNA. Han drog nämligen ett kort där det stod så. Det är roligt eftersom hans bakgrund som verkstadsarbetare verkligen visat honom vikten av att se just detta.

Bor i Lidköping. Är egen företagare och jobbar mest i sin frus företag Reikicentrum Lidköping. Reiki är numera ett stort intresse sedan han kom i kontakt med dessa energier för 7 år sedan. Har tidigare haft värk i 30 år och ätit värktabletter men är nu helt fri från värken. Har gått Usui Reiki, Angelic Reiki, Professionell utövare, Shamballa och Merkabah.

Fritiden ägnar han åt folkdans, ridning, trädgårdsarbete, camping och båtliv i Grebbestad, resa och umgås med frun, släkt och vänner.

Vice ordförande - Anna-Sofia Giese Vesterlund

Reikiföretagaren Anna-Sofia Giese Vesterlund driver Inner Peace by Känsla AB. Hon har jobbat professionellt med Reiki sedan 2005. År 2015 skrev hon Hur kärlek tar bort Smärta. I förbundet sitter hon som Vice ordförande sedan 2018, men hon har även suttit i styrelsen tidigare. 2009-2011 var hon redaktör för medlemstidningen.

Idag är hon en av artikelförfattarna på Foretagande.se Anna-Sofia berättar: Jag har upptäckt att många stagnerar i sin utveckling efter de har gått sin Reikikurs. De lär sig tekniken och får egna helande förmågor, men kommer inte riktigt på hur och i vilket sammanhang de kan använda Reikin dagligdags. Så det är där som jag kommer in. Jag hjälper Reikiutövare att se hur de kan integrera Reikin i det som de sysselsätter sig med. Företagande är en av mina hjärtefrågor, inte så mycket för själva affärsdelen utan för den frihet som uppstår när vi lär oss att medvetet skapa det vi längtar efter.

Anna-Sofia arbetar mycket med Reikibehandlingar och andlig vägledning, liksom håller utbildningar. Hon arbetar i klassisk Usui Reiki och Angelic Reiki.

Sekreterare-Marie "Mi" Norin

2006 fick Mi sin första initiering till Reiki. Det var en solig helg i september och Mi kände att hon varit med om något riktigt bra. Mi lärde sig vikten av att ge sig själv Reiki varje dag och har gjort det sedan dess med få undantag. Under sitt första år med Reiki märkte Mi hur hon blev lugnare i både kropp och själ, sov bättre och märkte också hur hennes intuition blev starkare.

Tio år senare, 2016, blev Mi så oberoende Reiki Master enligt Usuis system. Sedan dess har Mi haft förmånen att utbilda och initiera flera härliga människor till Reiki I och Reiki II. Hon älskar det. Det är så fint att få ge vägledning och dela med sig av denna fantastiska skatt som Reiki är. Förutom reiki arbetar Mi med massage, ChiBall samt kost och näringsrådgivning i egna företaget Minos Manus-House of Reiki, Massage&ChiBall i Växjö

Vice sekretererare- Katarina Gustafsson

Katarina är född med en mitokondriell muskelsjukdom och blev rullstolsburen 1996. Detta ledde till att hon intresserade sig för handikappolitiska frågor och har ca 15 års erfarenhet av styrelsearbete inom Neuroförbundets olika styrelser. Hon har sedan barnsben varit andligt medveten och intresset för att hjälpa andra har alltid funnits. I samband med att sjukdomen förvärrades sökte Katarina efter alternativa behandlingsformer. Hon har alltid haft förmågan själv att kunna heala.

2014 drabbades Katarina av en stroke och blev förlamad på höger sida och beroende av personliga assistenter. Efter tuff rehabilitering beslutade Katarina 2018 att utbilda sig till Reikiterapeut för att dels utveckla sig själv och läka bättre samt kunna erbjuda andra något mer. Reikin har hjälpt henne otroligt mycket med smärtlindring i musklerna. Efter ca 6 månader efter Reiki I så släppte Katarinas rest och hon kunde börja använda höger sida. Hård träning och ett mindset på att klara uppsatta mål samt Reiki hjälpte Katarina att slutligen kunna gå igen!

Idag driver hon Månkristallens Reiki där hon ger Reikibehandlingar, håller kurser och har meditationskvällar. Katarina berättar att "Reiki har gett mig mitt liv tillbaka och jag önskar att jag hade utbildat tidigare men allt har sin tid. Jag använder Reiki dagligen till olika saker, det tycker jag är det mest fantastiska med Reiki just att det kan användas till allt." Katarina tar sin Reiki Master sista helgen i juni och ser fram emot kunna föra Reiki vidare. I grunden är hon utbildad Fritidspedagog, 53 år bor i sitt radhus i Oxelösund. Hon har två vuxna barn, ett barnbarn och det andra väntas i december. Familjen, nära och kära är viktiga för Katarina. Hon älskar att skapa, göra gammalt till nytt, resa, meditera och ständigt utvecklas.

Utvecklingssamordnare - Helena Omfors

Helena Omfors är Karuna Reiki Master enligt Usui & Holy Fire III. Hon har utövat Reiki sen 2007 och utbildar regelbundet i Reiki sen 2015 - vid både den egna kursgården Bönnarpsgård och i Spanien. Helena har skrivit och gett ut boken "Reiki - vägledning & healing" och kombinerar gärna Reiki med andlig vägledning, coaching och yoga.

Kassör- Marita Knutsson

Marita har fått förtroendet att vara kassör i Reikiförbundet. Hon bor på Kållandsö som ligger ca två mil utanför Lidköping vid Vänern. Efter många års sökande efter något som kunde hjälpa henne att komma på fötter igen, känna att hon var en människa som någon behövde och tyckte om så hittade Reikin henne. Sin första utbildning fick hon hos Lilian på Reikicentrum och det var i Angelic Reiki ® ,så efter det så blev hon Angelic Reiki ® Master Teacher. Efter det har det blivit mera kurser som Usui/Holy Fire 2 Reiki Master Teacher, Energikorrigering och Munay Ki. Har även utbildning i kristall healing som hon gått på hos Gitte Liljekvist på Kristallakademin. Efter Reiki utbildningen startade Marita en egen verksamhet: Maritas Strålande Energier, där hon ger behandlingar både på plats och på distans. Har kurser inom Reiki och kommer även att hålla kurser i mindfulness.

Mässansvarig -Anne Ninnas

Healing har funnits med hos Anne sedan barnsben, då hon är uppväxt med en mor som utövade healing. Anne driver en egen yogastudio i Tyresö, som heter Phoenix Academy, där hon också ger behandlingar och håller i olika kurser, träffar och event. Hon är YinYoga och MediYoga lärare och terapeut, samt Reikilärare och utöver det är hon Systemvetare och arbetar deltid som gruppchef inom IT. Anne har i sin yogastudio återkommande Reikiträffar och delar gärna med sig av hur man integrerar Reiki i vardagen, som ett sätt att leva. Hon är stolt och glad över uppdraget som Mässansvarig och för att vara med och sprida Reiki.

Ansvarig för nyhetsbrev, blogg och hemsidas innehåll -Liv Jonsson

Liv är en trebarnsmamma med hjärtat i naturen och Norrbottens inland men som nu bor i Umeå med familjen. Hon är utbildad Tidigarelärare Sv/So och Fritidsledare med gruppdynamik, ledarskap och friluftsliv som nyckelord. Liv arbetar just nu inom vården efter ett tillfrisknande från en utmattning år 2015 som lärare, som förändrade hennes liv. Hon kom ut på andra sidan med en massa verktyg och ett helt nytt sätt att se på livet och vardagen.

Samhällsfrågor, andlighet, elevrätt och alla individers rätt till ett fungerande liv är ämnen som Liv brinner för. Kreativt skapande och inredningsintresse fyller även en stor del av hennes vardag samt familj och vänner.

Hon utbildade sig i Reiki I och Reiki II i Usui system år 2009-2010 och använder idag Reiki dagligen och ser det som ett sätt att landa i samhällets ofta snabba tempo.

Som ny i styrelsen vill hon sprida kunskapen om Reikins alla positiva effekter och ser det som en ära att få vara delaktig. Hon är alltid kaffe- och pratsugen så tveka inte att höra av er till henne.

Medlemsansvarig- Sara Skogh

Sara är en djur- och naturälskande tvåbarnsmamma hemmahörande i hjärtat av Västergötland. Hon gick sin första Reiki-kurs 2016 och är idag utbildad i Usui Reiki grad II och är Angelic Reiki Master Teacher. Hon och hennes sambo hjälper djur och människor under namnet Healium.

Till vardags håller hon på att utbilda sig till lärare i åk 4-6. Som medlemsansvarig så ser Sara fram emot att få hjälpa förbundets medlemmar med frågor och funderingar, lära känna nya människor och att fortsätta sprida Reikins fantastiska kraft

Vice utvecklingssamordnare - Maria Schölander

Maria bor i centrala Stockholm med sin sambo. Har två egna barn och två bonusbarn. Hon har drivit egna företag i 26 år och brinner för entreprenörskap och människors utveckling i alla dess former. Hon har bla drivit ett större rikstäckande bemanningsföretag som hon sålde 2002 och har sedan drivit konsultverksamhet med rekrytering , coaching och utvecklande av ledningsgrupper och styrelser. Vid sidan av detta har Maria aktivt utbildad sig i olika tekniker som hjälper människor att utvecklas. Bla utbildad coach, cert i olika beteende och drivkraftsanalyser, lärare i konstformen Vedic art, Diplomerad EFT terapheft. Gick min Holy fire Reiki 1,2 2015 och master 2018. Hon ser Reikin tillsammans med meditation och målande som viktiga nycklar till det egna välbefinnandet och ser fram emot att sprida Reikins fantastiska läkande kraft till fler i samhället och i företagsvärlden.

Webbansvaring - Jens Holmström

Jens har en bakgrund som programmerare och IT-konsult. Han är diplomerad psykosyntesterapeut och auktoriserad counseler. En av de roller han trivs bäst i är när han får utbilda och föreläsa och har tidigare bl a jobbat med utbildning i krishantering inom Räddningstjänsten, Svenska kyrkan, Kommun och landsting.

I sitt jobb, just nu i en stor organisation, får Jens möjlighet att använda sina kunskaper och erfarenheter på ett bra sätt. Det jobbet innebär bl a hållbar utveckling av organisationer, grupper och individer.

Hans fru Anki introducerade honom i Reikins värld när de träffades och sedan i maj 2018 är han även Holy Fire Reiki Master/Teacher. De har även Assent Hälsodesign tillsammans och ger Reikikurser för par och ordnar regelbundna Reikiträffar i Gröndal.

Protokoll för årsmöte den 11-12 maj 2019

Plats: Pusterviksgatan 15 Göteborg

Den11 maj- var vi närmare 30 personer som fick både hjärterum och stjärterum i lilla kurslokalen hos Human Touch. Dessa dagar underhöll Robin Björkil oss med helt underbar mantramusik (bhajans).
Mycket teori blev det när Gun berättade om lagar och direktiv kring journalföring och dokumentation och även om vårdande samtal.

Den 12 maj inleddes med att Anna-Sofia Giese Vesterlund introducerade meditationen 7 7 7 som vi lyssnade på. Den finns på Youtube och används framöver när vi gör distansreikin.

.
Detta regnbågskort drogs.

Frihet och ansvar

Frihet heter lagen

ansvaret är ditt

När alla färgerna gjort sitt

blir allting enkelt, rent och vitt

Regnbågen är rikedomens

och frihetens symbol.

Den är himlens löfte

om fred på jorden.

Allt hör samman, jord,

himmel, människor och djur,

hela vår natur

vävs samman i en evig fläta.

Var och en av oss får ta ansvar

för sin unika energi.

Verklig frihet finns först

när den delas av alla.

1. Mötets öppnande

Ordförande hälsar deltagarna välkomna och öppnar mötet.

2.Presentation av styrelsen

Närvarande styrelsemedlemmar: Ann Gripenlöf, Bengt-Arne Gustavsson, Jens Holmström, Anki Josefsson Holmström, Anette Björsund, Mi Norin och Anna-Sofia Giese Vesterlund.

3. Val av mötesfunktionärer

1. ordförande för årsmötet
    Liliann Gustavsson valdes till ordförande för årsmötet.

2. sekreterare för årsmötet
    Bengt-Arne Gustavsson valdes till sekreterare för årsmötet.

3. två (2) justerare tillika två (2) rösträknare
    Anna-Sofia Giese Vesterlund och Anne Ninnas valdes till justerare/rösträknare för årsmötet.

4. Godkännande av dagordning

Årsmötet godkänner dagordningen.

5. Upprättande av röstlängd/deltagarlista

Årsmötet upprättar röstlängd i form av en skriven deltagarlista som upprättades under mötet. 20 medlemmar deltog på mötet.

6. Fråga om årsmötets behöriga utlysande

Medlemmarna har fått kallelse genom förbundets hemsida, mail och nyhetsbrev och mötet har varit utlyst i god tid.

7. Styrelsens verksamhetsberättelse

Ann Gripenslöf läste upp verksamhetsberättelsen som godkändes och läggs till handlingarna. Se bilaga.

8. Kassörens rapport

Kassör Anette Björsund går igenom den ekonomiska rapporten. Resultat: 26 400,35 kr.
Årsmötet godkänner rapporten och lägger den till handlingarna.

9. Revisorns berättelse och godkännande av denna

Anette Björsund läser upp revisionsrapporten från revisorn. Årsmötet godkänner revisionsrapporten och lägger den till handlingarna. Se bilaga.

10. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen

Årsmötet beslutar att ge styrelsen ansvarsfrihet för verksamhetsåret.

11. Fastställande av medlemsavgift

Årsmötet föreslår att behålla nuvarande medlemsavgifter för verksamhetsåret 2019--2020.
350 kr för ordinarie medlem, plusmedlem 600 kr.

12. Val av ordförande 2 år

Gunilla Teofilusson presenterade valberedningens förslag

Bengt-Arne Gustavsson

Årsmötet valde Bengt-Arne Gustavsson till ordförande i 2 år.

13. Val av övriga styrelseledamöter och suppleanter

Gunilla Teofilusson presenterade valberedningens förslag

Ordinarie Mi Norin 2 år

Ordinare Marita Knutsson 2 år

Ordinaire Helena Omfors 2 år

Årsmötet valde dessa.

Suppleant Katarina Gustafsson 1 år

Suppleant Maria Schölander1 år

Suppleant Liv Cecilia Jonsson 1 år

Suppleant Anne Ninnas 1 år

Årsmötet valde dessa.

14. Val av revisor 1 år

Årsmötet beslutar att välja Ann Alpstål Strand på Perisia Bokföringsbyrå till revisor.

15. Valberedning och sammankallande av denna

Årsmötet väljer Ann Gripenlöf och Anki Josefsson Holmström till valberedning.

16. Presentation av framtida verksamhet (verksamhetsplan)

Bengt-Arne Gustavsson går igenom verksamhetplanen för kommande verksamhetsår. Årsmötet godkände verksamhetsplanen. Se bilaga.

17. Fastställande av budget för kommande verksamhetsår

Ann Gripenlöf redovisar budgeten för kommande verksamhetsår som grundats på ett medlemsantal på 300 medlemmar varav 90 plusmedlemmar. Se bilaga.

18. Förslag till ändring i stadgarna

Under §5 i stadgarna stryks ”Medlem skall före den 1 februari erlägga till föreningen fastställd årsavgift”.

Under §5 stryks ”Medlem som trots påminnelse inte betalat medlemsavgift för föregående år senast den 31 mars innevarande år avföres som medlem i föreningen.”

Under §8 stryks ”och i medlemstidningen”.

Ändringarna skickas ut på mail till medlemmarna.

Årsmötet godkände dessa strykningar.

19. Förslag på inrättande av utvecklingsbidrag

Styrelsen vill uppmuntra medlemmarna att arrangera event och andra aktiviteter för att sprida Reiki. Därför föreslår vi ett utvecklingsbidrag för medlemmar att söka för hjälp med del av finansieringen av aktiviteten.

Bidraget får inte användas till verksamhet utan till nya idéer samt involvera flera personer. Sökande måste vara medlem. Ansökan görs i ett frågeformulär.

För att få utvecklingsbidrag förbinder man sig att dokumentera hur pengarna användes. Det första året föreslår styrelsen att 5000 kronor avsätts till utvecklingsbidraget. Summan beslutas från år till år utifrån rådande ekonomi i förbundet.

Styrelsen föreslår årsmötet att besluta om ett utvecklingsbidrag för medlemmar att söka och att 5000 kr avsätts för perioden 2019-2020

Årsmötet diskuterade förslaget och godkände det.

20. Plats för årsmöte 2020. Förslag och diskussion

Årsmötet föreslår att årsmötet 2020 hålls i Skåne hos Helena Olmfors. Hon fyllde år så årsmötet ringde upp och sjöng för henne samtidigt som hon fick frågan om hon kan arrangera nästa årsmöte. Svaret blev att hon ska fundera på saken.

21. Övriga frågor

a)Ordförande Bengt-Arne Gustavsson överlämnade ett tack till avgående ordförande Ann Gripenlöf, kassör Anette Björsund och utvecklingssamordnare Anki Josefsson Holmström i form av tavlor målade av Alison Knox från England som målar änglar. Varje tavla är specialdesignad för var och en.

En gåva i form av ett halsband med livets blomma överlämnades också till Gun Moss Bjerling som ihop med Peter Bjerling arrangerat årsmötet.

22. Årsmötets avslutande

Mötets ordförande avslutade mötet och tackade mötesdeltagarna.

Anna-Sofia Giese Vesterlund Anne Ninnas

Justerare Justerare