Här kan du som är eller vill bli medlem i Reikiförbundet få hjälp med registrering, betalning och administration av ditt konto. Vänligen läs först igenom rubrikerna på denna sida. Om du inte hittar svar på din fråga, kontakta medlemsansvarig. Denna sektion är under uppbyggnad.

Betalning

Problem vid betalning med betalkort från Nordea

Medlemmar med bankkort från Nordea har haft problem med att genomföra betalningen. Detta beror på att Nordea kräver att man ”öppnar” kortet när man inte kan signera med BankID. På Reikiförbundets hemsida betalar man via Stripe, som uppfyller alla säkerhetsregler enligt internationell standard. För att betala med kort från Nordea gör du såhär:

1. Logga in på Nordea och klicka först på ”Kort” och sedan på ”Öppna och stänga kort”, öppna kortet
  2. Gå till Reikiföbundets hemsida och registrera dina uppgifter och betala med kortet.
  3. Gå eventuellt tillbaka till Nordea och stäng kortet igen

OBS! Om du redan gjort ett försök att registrera dig, men betalningen misslyckades, är det viktigt att du registrerar dig igen med samma uppgifter som vid första försöket, så att systemet kan matcha dina uppgifter och koppla betalningen till ditt medlemskonto, och förstås då enligt instruktionen ovan.

Såhär skriver Nordea på sin hemsida:

”Köp på Internetbutiker utan signering
Handlar du på en Internetbutik som inte är ansluten till 3D Secure (Mobilt BankID eller kortläsare krävs ej) behöver du öppna ditt kort för Internetköp innan du ska betala. Kortet är öppet 60 minuter och stängs sedan automatiskt.”

Kvitto på betald medlemsavgift

För att se kvitto på betald medlemsavgift, logga in i Medlemszonen och klicka på ”se kvitto” under ”Kvittenser på betalda medlemskap”. PDF-funktion är på gång, i väntan på det får man ta en skärmdump och skriva ut den.

Förnyelse av medlemskap

Mitt medlemskap har inte förnyats automatiskt

Detta kan bero på att

1. Giltigheten för kortet du använde sist har gått ut.
    Åtgärd: Logga in i Medlemszonen, du ser då en vy där du kan lägga in nya kortuppgifter. Om ditt kort är från Nordea, tänk på att öppna det först (se ovan).
  2. Det fanns inte tillräckligt med pengar på kontot när avgiften skulle dras.
    Åtgärd: Gör som i punkt 1 ovan, men lägg in samma kort igen (eller det kort du vill att pengarna ska dras ifrån).
  3. Om ditt kort är utställt av Nordea, kan det eventuellt bero på att kortet inte var ”öppet” vid förnyelsetillfället.
    Åtgärd: Se ”Problem vid betalning med betalkort från Nordea” ovan. Eventuellt behöver kortuppgifterna läggas in igen, se punkt 1 ovan.

Kontoadministration

Mitt namn visas inte under ”Våra utövare”

För att säkra att medlemmar som inte vill synas visas av misstag är systemet inställt på att dina uppgifter inte visas på hemsidan om du inte själv väljer att göra dina kontaktuppgifter offentliga. Av säkerhetsskäl måste det vara ett aktivt val att visas.

Om du vill visa dina kontaktuppgifter på Reikiförbundets hemsida, gör följande:
1. Logga in på hemsidan och klicka på ”Ändra uppgifter i register” i menyn till vänster.
2. Under rubriken ”Uppgifter för ditt konto på Reikiförbundets webbplats”, kontrollera om ”Visa mina uppgifter…” är vald. Om inte, ändra till önskat värde. Om den ÄR vald, fortsätt då med detta:
2a. Ändra till ”Göm mina uppgifter”. Spara (ev. kan du även behöva logga ut)
2b. Gör om processen, fast tvärtom, d.v.s. ändra tillbaka till ”Visa mina uppgifter”. Spara.
3. Kontrollera också att fältet Län (där du är verksam) är ifyllt. Om inte, välj ditt län och spara.
4. Gå till sidan med utövare och kolla att ditt namn finns med. Om du redan står på den sidan i din webbläsare kan du behöva uppdatera (refresh/läsa in sidan igen) för att ändringen ska synas.

Om du fortfarande inte visas i listan, kontakta medlemsansvarig i ett mejl till medlemsansvarig@reikiforbundet.se.

Jag kommer inte åt medlemstidningen eller Reikiförbundets material

Några plusmedlemmar har haft problem med att komma åt Reikiförbundets material. (Trots att man är inloggad kommer man till en sida där det står att man måste vara inloggad för att fortsätta.) Detta beror på en administrativ miss när dessa medlemmar lades in manuellt i systemet. Om du är plusmedlem och har detta problem, kontakta webmaster på webmaster@reikiforbundet.se.